flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

В.о. керівника апарату суду Надія Бойко: «Громадяни вже оцінили переваги електронного суду і чекають його повноцінного впровадження»

21 серпня 2018, 16:46

Незабаром у всіх українських судах повинна запрацювати Єдина судова інформаційна телекомунікаційна система, яка покликана в майбутньому позбавити учасників судового процесу від паперової тяганини і повністю переміститися у віртуальний світ. Як процес впровадження інновацій проходить в Одеському окружному адміністративному суді ми поговорили з в.о. керівника апарату суду Надією Бойко.

- Розкажіть докладніше про нову систему і про те, як вона працює в вашому суді.

- Єдина судова інформаційна телекомунікаційна система - це революційна зміна для всієї судової влади України. Частиною цієї системи є «Електронний суд», який вже впроваджується в окремих судах країни. Всього таких пілотних будинків правосуддя 18. Електронний документообіг між судом і учасниками процесу частково вже працює і в ООАС, хоча ми не входили в число пілотних судів.

Люди можуть зареєструватися на порталі - mail.gov.ua, ми їх підключаємо до своєї системи документообігу і всі документи які з'являються в їх справі: повістки, процесуальні рішення автоматично приходять людині, зареєстрованому на цьому сайті, на його електронну адресу. Також люди можуть подавати нам документи в електронному вигляді, і ми їх приймаємо, реєструємо, передаємо судді, щоб прискорити процес, але після цього громадяни повинні обов'язково пред'явити оригінал в судовому засіданні. У майбутньому, коли система запрацює повністю, всі представники органів державної влади, адвокати, нотаріуси, експерти та державні виконавці в обов'язковому порядку повинні будуть створити свої електронні кабінети в цій системі і всі процесуальні документи від суду вони будуть отримувати тільки в електронній формі. Що стосується звичайних громадян то вони теж можуть реєструватися в даній системі, абсолютно безкоштовно, але це буде означати, що документи від суду вони будуть отримувати тільки в електронному вигляді на офіційну пошту. Також і громадянин, і представник органів державної влади, зареєструвавшись в кабінеті, зобов'язаний буде подавати всі процесуальні документи через нього, обов'язково використовуючи електронний цифровий підпис. Крім того, люди зможуть надати доступ іншим користувачам до свого кабінету.

- Які плюси нової системи ви вже можете відзначити?

- Ця система дуже прогресивна і значно спростить роботу. По-перше, вона заощадить кошти представників органів влади та громадян на виготовлення паперових копій документів, приїзд до суду, заощадить їх час. Спростить роботу самих судів, тому що не потрібно буде відправляти документи поштою, переживати чи дійшли вони або загубилися, як це, на жаль, буває.

 

Крім того, передбачається впровадження повного електронного документообігу суду. Не тільки процесуальні документи, а інші документи будуть скануватися і направлятися в центральну базу даних всіх судів. Таким чином, коли у вашій справі з'явиться новий документ, ви відразу отримаєте повідомлення про це в ваш електронний кабінет і зможете побачити його, незалежно від того створив документ суд, або подала інша сторона у справі. Інші не процесуальні документи, можна буде теж подати в суд в електронній формі, будь то заява, скарга або пропозиція. І також через інтернет отримувати відповідь, що буде оперативно і надійно.

- Чи передбачає перехід на електронний документообіг повний відхід від паперових справ?

- В принципі реформа передбачає повний відхід від паперових документів, але це в довгостроковій перспективі. В майбутньому передбачається, що тільки в окремих випадках буде створюватися паперова форма справи. Наприклад, якщо протягом п'яти днів суддя не може продовжити розгляд справи в електронному вигляді, припустимо, щось з електрикою сталося, тоді виготовляється паперова копія і суддя розглядає справу по ній, щоб не порушувати строки.

Поки ж про це не йдеться, тому суди повинні будуть сканувати всі знаходяться в роботі суду справи і матеріали, а це дуже великі обсяги. В першу чергу для цього необхідно добре технічне забезпечення і люди, які будуть цим займатися.

Я підрахувала, що у наших суддів у виробництві зараз знаходиться 1 тис. 353 справи. Ми просканували один том справи, який становить 250 сторінок. Щоб розшити, просканувати і знову зшити його, витрачається не менше 2 годин. Це один том, а справи можуть складатися з 2,5,10 або 50 томів, все залежить від їх складності, кількості доказів і т.п. Плюс треба починати сканувати документи, які зараз надходять до суду. Це дуже великий обсяг роботи, який вимагає додаткових технічних і людських ресурсів.

- Як судді і громадяни, які звертаються до вас сприйняли введення електронної системи?

- Судді у нас все прогресивні, тому після початку роботи автоматизованої системи діловодства суду і Єдиного державного реєстру судових рішень ми почали йти від паперів і багато чого робити в електронному вигляді, вони почали звикати до роботи з електронними документами. Поки незрозуміло, як будуть розглядати електронні справи, тому що для цього знову ж необхідне технічне оснащення. У нас є дві системи відеоконференцзв'язку. Надалі передбачено що всі зали засідань будуть обладнані цими системами, там встановлять екрани не тільки для того, щоб переглядати електронні докази або матеріали справи, а й забезпечувати зв'язок з учасниками процесу дистанційно. В майбутньому брати участь в судовому засіданні можна буде хоч з телефону або планшета.

Громадяни спочатку сприйняли нововведення, як дивину, але зараз я бачу, що люди звикають і розуміють наскільки це зручно. Наприклад, якщо раніше системою конференц користувалися раз на місяць, то зараз 15-20 разів. Люди звикають і багато самі запитують, коли вже електронний суд запрацює в повну силу. Тому я впевнена, коли система буде налагоджена від цього виграють всі: і суди, і учасники процесу, і звичайні громадяни.

Джерело інформації