flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Підсумки розгляду виборчих справ Одеським окружним адміністративним судом

13 червня 2014, 10:32

 

Узагальнення практики розгляду Одеським окружним адміністративним судом справ, пов’язаних із позачерговими виборами Президента України та сільських, селищних, міських голів у 2014 році

         В Україні відбулися позачергові вибори Президента України та сільських, селищних, міських голів. Велику роль у контролі за відповідністю виборчого процесу нормам законодавства відведено адміністративним судам, на які покладено завдання захищати права та інтереси учасників виборчих правовідносин. Адже саме судовий порядок вирішення виборчих спорів забезпечує незалежність та неупередженість прийняття рішень, гарантує їх об’єктивність.

Одеським окружним адміністративним судом проведено аналіз практики розгляду справ, пов’язаних із позачерговими виборами Президента України та сільських, селищних, міських голів у 2014 році.

Згідно з даними автоматизованої системи документообігу суду за період з 22.04.2014 року по 28.05.2014 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшло 6 справ, пов’язаних із позачерговими виборами Президента України та 15 справ пов’язаних із позачерговими виборами сільських, селищних, міських голів  - всього 21 справа.

За результатами розгляду даних справ судом ухвалено: 10 постанов про відмову у задоволенні позову, 1 постанову, якою в частині залишено без розгляду, а в частині відмовлено у задоволенні позовних вимог, 1 постанова про часткове задоволення позовних вимог, 1 ухвала про залишення позовної заяви без розгляду, 4 ухвали про передачу справ для об’єднання з іншою, 3 ухвали про повернення позовної заяви, 1 ухвала про передачу справ за підсудністю до іншого суду.

Суб’єктами звернення до Одеського окружного адміністративного суду у виборчих справах були, як правило: виборці, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені або уповноважені особи, офіційні спостерігачі кандидатів на пост Президента України, місцеві організації партій, які висунули кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Із аналізу судової практики, вбачається, що суб’єктами виборчого процесу, в основному оскаржувались рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій чи їх членів, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, посадових осіб органів державної влади щодо порушення вимог виборчого законодавства, а саме:

-         щодо проведення передвиборної агітації;

-         щодо порушень членами виборчої комісії порядку проведення засідання, розгляду скарг, винесення постанов, вчинення інших дій (бездіяльності), тощо;

-         щодо формування виборчих комісій (процедури жеребкування по виборчому округу);

-         щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, які мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці;

-         інше.

Що стосується особливостей предмету оскарження у вказаній категорії справ, то серед підстав звернення суб’єктів виборчого процесу до суду були:

-         оскарження дій міських виборчих комісій з виборів сільських, селищних, міських голів щодо формування виборчих комісій (процедури жеребкування по виборчому округу) (http://reyestr.court.gov.ua/Review/38389075).

-         звернення про визнання противоправними дії (бездіяльності) під час реєстрації кандидатів на посаду Одеського міського голови (http://reyestr.court.gov.ua/Review/38545305).

-         оскарження дій кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови щодо проведення передвиборної агітації. При цьому позивачі просили суд зобов’язати відповідачів утриматися від порушення виборчого законодавства, зокрема від непрямого підкупу виборців під час проведення передвиборної агітації (http://reyestr.court.gov.ua/Review/38830757).

-         справи за позовами кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови про визнання протиправними дій інших кандидатів під час виборчих перегонів або про визнання неправомірною дії (бездіяльності) виборчих комісій, встановлення факту грубого порушення та зобов’язання вчинити певні дії (http://reyestr.court.gov.ua/Review/38844921).

-         справи щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, які мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці (http://reyestr.court.gov.ua/Review/38927819).

Аналіз судової практики вказує на те, що при розгляді справ, пов’язаних із виборчим процесом, сторони в основному правильно визначали підвідомчість та підсудність адміністративних справ та, як правило, дотримувалися строків звернення до суду,  що свідчить про правову обізнаність та юридичну підготовку позивачів.

Важливо відзначити, що за  досліджуваний період лише 5 рішень суду  було оскаржено до Одеського апеляційного адміністративного суду, з них тільки 1 рішення було скасовано, що свідчить про переважно правильне застосування Одеським окружним адміністративним судом норм процесуального та матеріального права при вирішенні адміністративних справ, пов’язаних із виборами 2014 року.

Зважаючи на незначну кількість виборчих справ, можемо констатувати, що вибори в Одесі пройшли прозоро та справедливо, а низький відсоток оскаржуваних рішень демонструє високий професійний рівень здійснення судочинства Одеським окружним адміністративним судом та довіру громадян.