Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Шановні представники засобів масової інформації!
Одеський окружний адміністративний суд завжди сприяє журналістам у виконанні їх професійних обов’язків. Висловлюючи велику повагу до Вашої нелегкої та дуже важливої діяльності, звертаємося до Вас із проханням сумлінно виконувати свої обов’язки, дотримуючись стандартів новинарної журналістики, головними з яких є точність та достовірність інформації.
У складний період виборчого процесу, насиченого численними спробами маніпулювання громадською думкою через дезінформацію та нечесні технології, закликаємо Вас, будьте пильними, щоб мимовільно не стати учасником чужих спланованих піар-акцій.
Якщо у Вас виникнуть якісь питання щодо роботи суду, звертайтесь до прес-секретаря ООАС Бойко Надії Дмитрівни, яка завжди радо надасть Вам правдиву інформацію:
Тел. (048) -705-57-83, 098-99-90-824;
Електронна адреса: nadyaboiko@ukr.net
Вважаємо, що акція, яка відбулася 22 вересня 2014 року біля контрольно-пропускного пункту Одеського окружного адміністративного суду чинилася з метою дискредитації суду в очах громадян та здійснення тиску на суддів. Подібні заходи несуть загрозу дестабілізації роботи судової системи України і більше того - перешкоджання функціонуванню механізму державної влади у такий складний для країни час.
У зв’ язку з цим Одеський окружний адміністративний суд вважає за необхідне роз’яснити ситуацію, що склалася навколо постанов суду від 19.09.2014 року по справах № 815/5340/14 та № 815/5368/14 про часткове задоволення адміністративних позовів виконавчого комітету Одеської міської ради про тимчасове обмеження у реалізації права на мирні зібрання політичної партії «Опозиційний Блок» та громадської організації «Комітет захисту громадян», шляхом заборони проведення мітингів у м. Одесі на Куликовому полі 21 та 22 вересня 2014 року.
Заява прес-служби Одеського окружного адміністративного суду
Як відомо, найважливішим результатом здійснення правосуддя адміністративними судами є ухвалення судового рішення, згідно з нормами матеріального та процесуального права, конституційними засадами і принципами адміністративного судочинства та на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені під час судового розгляду. Враховуючи той факт, що громадськість була у яскравий спосіб повідомлена про прийняте судом рішення, втім не було зазначено мотиви і підстави його прийняття, а також не висвітлено позицію іншої сторони по справі вважаємо за справедливе представити текст вказаного рішень, що забули, а радше свідомо не зробили організатори акції.
19 вересня 2014 року о 11 год. 55 хв. до Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов виконавчого комітету Одеської міської ради до політичної партії «Опозиційний Блок», Особа_1, Особа_2, громадської організації «Комітет захисту громадян», за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Одеського міського управління Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області. Позивач просив суд обмежити політичну партію «Опозиційний Блок», Особу_1, Особу_2, громадську організацію «Комітет захисту громадян» в реалізації права на мирні зібрання шляхом заборони проведення 21.09.2014 року масових публічних заходів, а саме: зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле та заборони політичній партії «Опозиційний Блок», Особа_1, Особа_2, громадській організації «Комітет захисту громадян» 21.09.2014 року встановлювати намети, будь-які інші споруди, в тому числі збірно-розбірні, встановлювати та/або використовувати звуковідтворювальну апаратуру (гучномовці, динаміки, тощо), автомобілі, інші транспортні засоби, в тому числі причепи та напівпричепи та інше обладнання з метою проведення зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань, за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.
Підставами для звернення до суду стали повідомлення, які надійшли на адресу Одеської міської ради від політичної партії «Опозиційний Блок», Особа_1, Особа_2 про намір проведення 21.09.2014 року масового заходу у формі покладання квітів та мітингу за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.Час проведення - з 12.00 до 17.00 год.
Також на адресу Одеського міського голови надійшов лист-повідомлення від громадської організації «Комітет захисту громадян» із повідомленням про намір проведення 21.09.2014 року мітингу «Одеса проти сепаратизму» на підтримку політики Одеської обласної державної адміністрації за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле. Час проведення - з 09:00 до 18:00 год.
Обгрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що час та місце запланованих заходів співпадають, а також те, що в таких заходах беруть участь громадяни, які активно підтримують різні політичні погляди та мають своїх прихильників, що може призвести до конфліктів між ними, що свідчить про підвищення загрози виникнення сутичок між активістами та відповідно загрожує громадському порядку у місті, може призвести до ескалації соціального конфлікту з огляду на політичну ситуацію в державі, а також до тяжких наслідків, в тому числі до завдання шкоди життю та здоров’ю громадян, заподіянню значної майнової шкоди територіальній громаді міста, окремим громадянам, юридичним особам.
Відповідачі або їх представники до судового засідання не з’явилися, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та своєчасно, заперечення проти позову відповідачами не надано.
Обгрунтовуючи прийняте рішення суд зазначив, що відповідачі не повідомили позивача своєчасно про свій намір щодо реалізації прав на мирні зібрання, мітинги, походи і демонстрації. Повідомлення ВК ОМР за три дні до дня проведення запланованих заходів на думку суду не відповідає вимогам закону щодо завчасного повідомлення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, оскільки останні повинні виконати свої обов’язки щодо вжиття заходів для безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингів, походів і демонстрацій, забезпеченню громадського порядку, прав і свобод інших людей.
В своїй постанові суд зазначив, що на даний час у разі проведення мирних заходів існує висока вірогідність виникнення протистояння та конфліктних ситуацій між учасниками акцій та особами, які не беруть в ній участь, що може призвести до різкого загострення ситуації, а саме: виникнення заворушень, вчинення злочинів, чим створюється загроза охороні здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Україна є суверенною, демократичною, соціальною, правовою державою, в якій діє принцип верховенства права, а людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, суд, вирішуючи вказану адміністративну справу, керувався перш за все інтересами членів громади та інших громадян, яким проведенням заходів масового характеру може бути спричинена небезпека.
Враховуючи викладене, інтереси національної безпеки суд дійшов висновку про неможливість забезпечити позивачем безпечних умов життя, здоров’я, власності, честі, гідності людей, які будуть знаходитися 21.09.2014 року на вулицях міста, де планується відповідачами - політичною партією “Опозиційний Блок” та громадською організацією “Комітет захисту громадян” організувати заходи, зазначені ними в повідомленнях.
Відповідно до статті 72 КАС України, підставами для звільнення від доказування є обставини, визнані судом загально відомими, які не потрібно доказувати.
Так, суд в своїй постанові вважає такою обставиною події, які відбулися у місті Одесі 02 травня 2014 року, коли мали місце масові заворушення, численні випадки насильства та масова загибель людей. При цьому, суд акцентує увагу на тому, що масова загибель людей відбулася саме в тому місці (площа Куликове поле), де політична партія “Опозиційний Блок” та громадська організація “Комітет захисту громадян” запланували вказаний у позові масовий захід.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що проведення вищезазначених заходів, може створити реальну небезпеку і загрозу здоров’ю та життю особам, які будуть брати у них участь.
Суд окремо зазначив, що вказані обмеження не порушують права громадян на мирні зібрання, так як стосуються лише певного часу, певної дати та певної частини міста.
З урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд дійшов висновку, що в інтересах національної безпеки, з метою забезпечення правопорядку, запобігання вчиненню злочинів, правопорушень, а також для охорони здоров’я населення, захисту прав і свобод мешканців міста Одеси, адміністративний позов виконавчого комітету Одеської міської ради задовольнити частково:
- Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони політичній партії «Опозиційний Блок» проведення мітингу 21.09.2014 року з 12 год. 00 хв. до 17 год. 00 хв. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.
- Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони громадській організації «Комітет захисту громадян» проведення мітингу 21.09.2014 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. за адресою: м.Одеса, площа Куликове поле.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
У той же час 19 вересня 2014 року о 16 год. 36 хв. До Одеського окружного адміністративного суду надійшов другий позов виконавчого комітету Одеської міської ради до політичної партії «Опозиційний Блок», Особа_1, громадської організації «Комітет захисту громадян», за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Одеського міського управління Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Одеській області.
Позивач просив суд обмежити політичну партію «Опозиційний Блок», Особу_1, Особу_2, громадську організацію «Комітет захисту громадян» в реалізації права на мирні зібрання шляхом заборони проведення 22.09.2014 року масових публічних заходів, а саме: зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле та заборони політичній партії «Опозиційний Блок», Особа_1, Особа_2, громадській організації «Комітет захисту громадян» 22.09.2014 року встановлювати намети, будь-які інші споруди, в тому числі збірно-розбірні, встановлювати та/або використовувати звуковідтворювальну апаратуру (гучномовці, динаміки, тощо), автомобілі, інші транспортні засоби, в тому числі причепи та напівпричепи та інше обладнання з метою проведення зборів, мітингів, пікетів, походів, демонстрацій, маршів та будь яких інших мирних зібрань, за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.
Підставами для звернення до суду стали повідомлення, які надійшли на адресу Одеської міської ради від політичної партії «Опозиційний Блок», Особа_1 про намір проведення 22.09.2014 року масового заходу у формі покладання квітів та мітингу за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле. Час проведення - з 12.00 до 17.00 год.
Також на адресу Одеського міського голови надійшов лист-повідомлення від громадської організації «Комітет захисту громадян» із повідомленням про намір проведення 22.09.2014 року мітингу «Одеса проти сепаратизму» в підтримку політики Одеської обласної державної адміністрації за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле. Час проведення - з 09:00 до 18:00 год.
Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що час та місце запланованих заходів співпадають, а також те, що в таких заходах беруть участь громадяни, які активно підтримують різні політичні погляди та мають своїх прихильників, що може призвести до конфліктів між ними, що свідчить про підвищення загрози виникнення сутичок між активістами та відповідно загрожує громадському порядку у місті, може призвести до ескалації соціального конфлікту з огляду на політичну ситуацію в державі, а також до тяжких наслідків, в тому числі до завдання шкоди життю та здоров’ю громадян, заподіянню значної майнової шкоди територіальній громаді міста, окремим громадянам, юридичним особам.
З урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд дійшов висновку, що в інтересах національної безпеки, з метою забезпечення правопорядку, запобігання вчиненню злочинів, правопорушень, а також для охорони здоров’я населення, захисту прав і свобод мешканців міста Одеси, адміністративний позов виконавчого комітету Одеської міської ради задовільнити частково:
- Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони політичній партії «Опозиційний Блок» проведення мітингу 22.09.2014 року з 12 год. 00 хв. до 17 год. 00 хв. за адресою: м. Одеса, площа Куликове поле.
- Обмежити право на мирне зібрання шляхом заборони громадській організації «Комітет захисту громадян» проведення мітингу 22.09.2014 року з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 хв. за адресою: м.Одеса, площа Куликове поле.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Мотивуючи ухвалене рішення, суд в якості доказів реальності небезпеки заворушень чи вчинення кримінальних правопорушень, загрози здоров’ю або правам і свободам інших людей, зазначив загальновідомі події, що мали місце у м. Одесі 2 травня 2014 року на Куликовому полі та внаслідок яких загинуло 48 осіб. Крім того, при прийнятті рішення про обмеження відповідачів у проведенні мітингів 22 вересня 2014 року було враховано, що у цей день у м. Одесі планувалися урочисті заходи з нагоди вшанування пам'яті подвигів, партизанів та підпільників у роки Великої Вітчизняної Війни, які мали пройти у безпосередній близькості до Куликова поля, а саме: на алеї Слави, на території скверу партизанської слави, бібліотеці № 33 (Французький бульвар, 22), бібліотеці № 32 (вул. Піонерська, 5-а), бібліотеці № 4 (вул. Градоначальницька, 9), Одеській ЗОШ № 130.
Крім того суд, дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, прийшов до висновку, що заявка, яка була подана відповідачем партією «Опозиційний блок» про проведення мітингів 22 вересня 2014 року, присвяченого Дню Миру встановленого 55-ю Генеральною Асамблеєю ООН, свідчить про умисне створення небезпеки для громадськості, оскільки вказані заходи співпадають з урочистостями з нагоди дня Партизанської слави 22 вересня 2014 року, тоді як, День Миру відзначається міжнародною спільнотою 21 вересня кожного року.
Як видно з витягів із рішень, Одеський окружний адміністративний суд не забороняв покладання квітів не тільки пану Вадиму Рабіновичу чи пану Миколі Скорику, а й жодній іншій особі. Крім того при вивченні текстів судових рішень стає зрозумілим, що ані прізвище пана Рабіновича, ані прізвище пана Скорика в них не фігурують, так само їх не зазначено в матеріалах адміністративних справ, а тому будь-які заяви зазначених політичних діячів про політичний характер рішень не мають під собою жодних підстав.
Більше того станом на 24 вересня 2014 року представники політичної партії «Опозиційний Блок» не звернулися до Одеського окружного адміністративного суду із заявою про отримання тексту постанов суду (копії рішень були направлені всім учасникам судового процесу поштою).
Таким чином, усі публічні заяви пана Рабіновича та пана Скорика робилися ними без посилань на тексти постанов Одеського окружного адміністративного суду та не відображали реального змісту прийнятих судом рішень.
Одеський окружний адміністративний суд як державна установа найперше дбає про національну безпеку, громадський порядок, життя та здоров’я громадян і жителів міста Одеси. Висловлюємо своє щире сподівання, що і кандидати до найвищого представницького органу Українського народу незважаючи на передвиборчі перегони та політичну агітацію не зневажатимуть найвищими соціальними цінностями.