flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Чому суд розглядає справи вночі?

10 листопада 2014, 15:25

Прозорість функціонування державних інститутів є важливою ознакою демократичної держави. Зокрема,  запорукою ефективного громадського контролю за судовою гілкою влади є професійне висвітлення роботи суду. Громадяни мають знати, хто і як приймає суспільно важливі рішення, як їх виконують і як це впливає на суспільство загалом. Тому серед принципів адміністративного судочинства чільне місце займають принципи гласності і відкритості судового процесу. Способами реалізації цих принципів є відкритий судовий розгляд, оприлюднення судових рішень. Проте, основним джерелом, з якого громадяни черпають відомості про роботу суду є засоби масової інформації.

Все частіше повідомлення у ЗМІ рясніють «сенсаційними» заголовками про нічний час судових засідань. Зрозуміло, що основним завданням заголовку є привернути увагу читача, тому акцент на пізньому часі доби створює навколо повідомлення ореол таємничості, прихованості, нечесності того, що  відбулося. Втім, таке негативне емоційне забарвлення повідомлення є ще одним гвинтиком в механізмі маніпуляції громадською думкою щодо діяльності інституту судової влади. Особливо це стосується осіб, не обізнаних з нормами законів та процесуальними аспектами розгляду окремих категорій спорів.

На жаль, не всім відомо, що адміністративні суди мають не тільки право, а й обов’язок проводити нічні судові засідання.

Відповідно до ч.1 ст 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Тобто загальним строком звернення до адміністративного суду є місячний строк. Як видно з цитованої статті, законом може бути встановлено інший спеціальний строк для розгляду окремих категорій спорів.

Одним із спеціальних строків розгляду адміністративних спорів є невідкладний розгляд справи. Під невідкладністю розгляду справи слід розуміти те, що після надходження позовної заяви суд відразу вирішує питання про відкриття провадження у справі, проводить підготовчі дії, викликає осіб, які беруть участь у справі, після чого починає судовий розгляд справи.

Невідкладне вирішення спору стосується чиненайрезонанснішої категорії адміністративних справ, а саме – справ про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання та справ про усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання (або як їх називають у народі – справ про заборону і дозвіл мітингів).

Відповідно до ч. 4 ст. 182 КАС України, адміністративна справа про обмеження права на мирні зібрання вирішується судом протягом трьох днів після відкриття провадження, а у разі відкриття провадження менш як за три дні до проведення відповідних заходів - невідкладно. Ті самі строки передбачені й щодо вирішення справ про усунення обмежень у реалізації права на мирні зібрання (ч. 3 ст. 183 КАСУ).

Втім правовий інститут невідкладного розгляду справи не означає її розгляд відразу, оскільки до розгляду справи суду потрібно вчинити процесуальні дії, без проведення яких суд не може розглянути справу, для чого необхідний певний проміжок часу. До прикладу, якщо позовна заява надійшла до суду під кінець робочого дня, суддя не може одразу проводити судового засідання та розглядати її, необхідно, серед іншого, належним чином повідомити сторін та надати їм час для прибуття до суду.

Як бачимо, стислі строки розгляду спорів щодо реалізації права на мирні зібрання абсолютно закономірно створюють умови за яких судові засідання відбуваються у нічний час. Більше того, як передбачено у ч.7 ст. 182, ч. 5 ст. 183 КАС України, копії судового рішення невідкладно видаються особам, які брали участь у справі, або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення. Таким чином застосування правил частини четвертої статті 167 КАС України щодо проголошення вступної та резолютивної частин постанови, складеної відповідно до вимог частини третьої статті 160 КАС України, не допускається, тобто суддя повинен виготовити повний текст судового рішення, що, звісно, потребує часу.

Отже, якщо позовна заява була подана з дотриманням встановленого строку на її подання, то вона не може бути залишена без розгляду, а повинна бути вирішена судом по суті.

Тому у випадках, коли позов надійшов напередодні проведення мирних заходів та враховуючи вимоги закону щодо належного і повного розгляду справ, всебічного з’ясування всіх  обставин, судам часто доводиться вирішувати спори і захищати права свободи та інтересів осіб навіть під покровом ночі.

 Прес-секретар                                                                                   Надія Бойко