flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ООАС мотивував своє рішення у справі про скасування Наказу М’юсту щодо керівника Затоківської селищної ради

21 грудня 2016, 14:12
19 грудня 2016, 16:57

ООАС продовжив термін зупинення провадження по справі щодо скасування запису про реєстрацію секретаря Затоки


15 грудня 2016 року Одеський окружний адміністративний суд закінчив розгляд адміністративної справи за позовом Барановської Г.Б. до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Департаменту Державної реєстрації Міністерства юстиції України, Міністерства юстиції України треті особи, які не заявляють самостійних вимог: Затоківська селищна рада Білгород – Дністровської міської ради Одеської області, приватний нотаріус Зуєва Н.В., Вернигора Н.В. про скасування висновку комісії, скасування наказу та зобов’язання вчинити дії (справа про правомірність Наказу Міністерства юстиції України).

За результатом розгляду справи суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Даним рішенням суд:

скасував Наказ Міністерства юстиції України від 28.10.2016 р. № 3079/5;

зобов’язав Міністерство юстиції України внести запис про зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».

У своєму рішенні суд акцентує увагу на тому, що Мін'юст України є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу. Відповідно до ч.1 ст.6 Європейської Конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов’язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Європейський суд з прав людини визначає терміном «суд» не тільки суди загальної юрисдикції, але й інші органи влади, які розглядають справи осіб, а тому повинні дотримуватись принципу незалежного та безстороннього суду на стадії розгляду справи заявника та винесення обов’язкового для виконання рішення. В даному випадку, дотримання вказаних принципів покладалося на Міністерство юстиції під час розгляду скарги та прийняття оскаржуваних рішень.

Дослідивши оскаржуваний висновок Комісії Міністерства, яким скасовано реєстрацію Барановської Г.Б., як керівника Затоківської селищної ради, суд встановив, що висновок містить лише викладення вимог скаржника Вернигори Н.В. Однак, у ньому відсутні заперечення заінтересованої особи Барановської Г.Б., що є порушенням ст. 6 § 1 Конвенції, оскільки врахування заперечень є обов’язком Комісії.

Крім того, згідно чинного законодавства, Міністерство юстиції України та його територіальні органи, відмовляють у задоволенні скарги у разі наявності інформації про судове провадження у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави.

Із досліджених в судовому засіданні доказів вбачається, що заінтересованою особою Барановською Г.Б. під час розгляду скарги була подана, крім іншого, ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 18.10.2016 р. про відкриття провадження по справі № 815/5353/16 за позовом Затоківської селищної ради Білгород – Дністровської міської ради Одеської області до приватного нотаріуса Зуєвої Наталії Василівни, треті особи, які не заявляють самостійних вимог: Барановська Г.Б., Вернигора Н.В. про визнання протиправними та скасування реєстраційних дій від 07.10.2016 р.

Вказана ухвала надана задля підтвердження факту існування судового провадження зі спору між тими самими сторонами, з того самого предмета і тієї самої підстави, яке перешкоджало розгляду скарги комісією, як – то встановлено чинним законодавством. Попри це Комісія все ж розглянула скаргу та всупереч закону прийняла оскаржуваний Наказ.

Більше того, під час розгляду справи судом встановлено неоднакове та вибіркове застосування Міністерством юстиції України приписів п. 4 ч. 8 ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».

Так, 17.10.2016 р. в Міністерстві юстиції України зареєстровано скарги т.в.о. Затоківського селищного голови - секретаря Затоківської селищної ради Барановської Г.Б., за результатами розгляду яких прийнято Наказ Мін’юсту від 22.11.2016 р. Про відмову в задоволенні скарг, у зв’язку із наявністю інформації про судове провадження між тими самими сторонами, з того самого предмета і тієї самої підстави.

Однак, 21.10.2016 року в Міністерстві юстиції України була зареєстрована скарга Вернигори Н.В., на підставі якої 28.10.2016 р. Мінюстом прийнято Наказ «Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Встановлені обставини свідчать про порушення Міністерством юстиції України ст. 14 Європейської Конвенції з прав людини, яка проголошує, що користування правами та свободами, визначеними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.

Повний текст рішення виготовлено 20 грудня 2016 року. Постанова не набрала законної сили і може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду.

З повним текстом рішення № 815/5876/16 можна ознайомитися за посиланням - http://www.reyestr.court.gov.ua/