flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

В ООАС вібдувся семінар з актуальних питань адміністративного судочинства

29 травня 2013, 10:39

 

        Судді Одеського окружного адміністративного суду взяли участь в семінарі з актуальних питань адміністративного судочинства, організованому Вищим адміністративним судом України, Німецьким Фондом міжнародного правового співробітництва та Одеським апеляційним адміністративним судом. Захід відбувся 28 травня 2013 року в стінах Одеського окружного адміністративного суду.

    Учасниками семінару були: заступник Директора Німецького Фонду міжнародного співробітництва професор h.c. Д-р Штефан Хюльсхьорстер, Президент Вищого адміністративного суду федеральної землі Рейнланд-Пфальц Д-р Ларс Брокен та Президент адміністративного суду м. Трір Георг Шмідт. Доповідачами з української сторони виступили: заступник Голови Вищого адміністративного суду України Цуркан Михайло Іванович; суддя, секретар другої судової палати, секретар Пленуму Вищого адміністративного суду України Смокович Михайло Іванович; голова Одеського апеляційного адміністративного суду Алєксєєв Віктор Олексійович, заступники голови Одеського апеляційного адміністративного суду -  Бітов Андрій Іванович та Яковлєв Юрій Вікторович.

    У ході семінару обговорено такі актуальні питання адміністративного судочинства як-то застосування принципу офіційності у судовій практиці двох країн, законодавче регулювання і судова практика у сфері розгляду так званих масових справ адміністративними судами України та Німеччини, проблеми розмежування публічно-правових та приватно-правових спорів, а також перспективи становлення  адміністративного процедурного права як засобу розвантаження адміністративних судів.

   Під час змістовних виступів та жвавих обговорень було зроблено чимало важливих висновків. У процесі реалізації принципу офіційності суд має створити чітке уявлення про справу на підставі повідомлених учасниками обставин. Активна участь суду у зясуванні обставин не повинна обмежувати дію принципів змагальності та диспозитивності. Суддя лише створює необхідні умови, контролює дії сторін та забезпечує дотримання правил судочинства.

 Цікавою новелою німецького судочинства є масове провадження. Це – провадження, у якому велика кількість учасників оскаржують правомірність одного акта. Таким чином, суд може сформулювати типове рішення на основі кількох позовів для використання у аналогічних спорах. Це сприятиме розвантаженню суддів, процесуальній та матеріальній економії. Отже, впровадження такого інструменту в адміністративне судочинство України мало б дуже позитивний ефект.

 Серед низки питань, що потребують з’ясування, багато років не втрачає актуальності питання розмежування юрисдикції адміністративної та інших юстиції, а точніше відокремлення публічно-правових та приватно-правових спорів. Зараз існує безліч теоретичних підходів до їх вирішення. Найвдалішим є визначення публічно-правового спору, як спору, що виник з реалізації суб’єктом владних повноважень управлінських функцій. Чітке розмежування цих категорій справ дасть можливість позивачам правильно визначати юрисдикцію до якої належить їх розгляд. Це вбереже людей від затягування процесу, повязаного з необхідністю передати справу до належного суду.

   Для забезпечення виконання законів субєктами владних повноважень передбачено прийняття Адміністративного процедурного кодексу України. Проект даного документу вже розроблений та через велику кількість хиб не може бути прийнятим.

 Семінар став черговим етапом плідної багаторічної співпраці, що має велике значення для розвитку адміністративного судочинства в Україні, підвищення рівня знань суддів, усунення суперечностей у їх діяльності, а головне – підвищення авторитету судової влади. Обмін та впровадження іноземного досвіду вдосконалення адміністративної юстиції має важливе значення на шляху європейської інтеграції України.