flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ООАС визнав незаконним створення Виконавчого апарату районної ради як окремої юридичної особи публічного права

11 травня 2018, 11:28

  19 квітня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд у відкритому судовому засіданні  в порядку загального позовного провадження розглянув справу за адміністративним позовом щодо визнання нечинним та скасування підпункту 1.1. пункту 1 рішення Ананьївської районної ради від 21.07.2017 року № 165-VII «Про внесення доповнень до рішення районної ради від 21.12.2015 року № 27-VII «Про утворення виконавчого апарату», яким фактично було утворено нову юридичну особу «Виконавчий апарат Ананьївської районної ради».

  Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним та таким, що прийнято навмисно задля невиконання двох судових рішень про стягнення з Ананьївської районної ради на її користь матеріальної, моральної шкоди та судових витрат на загальну суму 682825,74 грн., оскільки в результаті створення нової юридичної особи всі надходження поступають на рахунок саме Виконавчого апарату Ананьївської районної ради, який за чинним законодавством не може бути юридичною особу, що зумовило позивача звернутись за судовим захистом.

  Суд у своєму рішенні врахував, що виконавчий апарат районної ради за правовою природою та функціональним призначенням має допоміжні функції і забезпечує діяльність органу, що його утворив. Тому на нього не можуть покладатись "зовнішні" повноваження, особливо ті, що передбачають контроль за іншими суб'єктами права. Контрольні функції за своєю правовою природою та характером мають здійснюватись суб'єктами владних повноважень, якими виконавчі апарати районних і обласних рад не є.

  Районні та обласні ради мають свій виконавчий апарат, який забезпечує здійснення ними повноважень, що є організаційною особливістю процесу реалізації повноважень органів місцевого самоврядування на регіональному рівні, визначеною Конституцією України та Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

 В той же час, частина 3 статті 58 Закону України “Про місцеве самоврядування” уповноважує відповідні ради утворювати виконавчі апарати, встановлювати їх структури, чисельність, а також витрати на їх утримання. Однак спеціальний закон не уповноважує районні ради визначати організаційно-правові форми виконавчих апаратів, зокрема утворювати їх у формі окремих юридичних осіб, створюючи тим самим нову юридичну особу публічного права (суб’єкта владних повноважень).

  Суд зазначив, що в основу створення Ананьївською районною радою Виконавчого апарату Ананьївської районної ради у вигляді юридичної особи покладено очевидно помилкове тлумачення законодавства посадовими особами районної ради, що призвело до порушення встановленого в Україні порядку діяльності та функціонування органу місцевого самоврядування.

  Більш того, роботу вказаного органу районна рада організувала так, що поставила себе (засновника юридичної особи) у фінансову залежність від створеної юридичної особи, адже на власні рахунки районної ради надходження були припинені. Натомість всі надходження районного бюджету спрямовувались на рахунки створеної юридичної особи, основа мета якої полягає у наданні  допоміжних функцій та забезпеченні діяльності районної ради.

  Поряд із тим, внаслідок вищезазначеного порядку урядування органу місцевого самоврядування належна до сплати сума грошового зобов’язання за двома судовими рішенням у штучний спосіб залишалася невиплаченою, що на думку суду є порушенням базових принципів, за якими здійснюється місцеве самоврядування в Україні, і в першу чергу принципу законності.

  За результатами розгляду справи суд вирішив визнати протиправним та нечинним  підпункт 1.1. пункту 1 рішення Ананьївської районної ради від 21.07.2017 року № 165-VII «Про внесення доповнень до рішення районної ради від 21.12.2015 року № 27-VII «Про утворення виконавчого апарату», який втрачає чинність з моменту набрання законної сили рішенням суду. Крім того, суд зобов’язав  Ананьївську районну раду після набрання рішенням законної сили невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акту протиправним та нечинним в окремій його частині у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено.

  З повним текстом судового рішення можна ознайомитися за посиланням